Sådan är kapitalismen

Ni minns kanske att jag väldigt plötsligt stod utan viktig medicin för ett tag sen? Idag hittade jag detta om företaget som tillverkar min medicin. Här kommer en kort sammanfattning, som också är en bra beskrivning av hur kapitalism fungerar:

2007 köpte företaget Mylan EpiPen, en adrenalinspruta för husbehov, och priset för en förpackning (2 st) ut till kund var då ca 100USD. Därefter drog de igång en internationell kampanj för att ”göra folk medvetna” om anafylaxi, och öka försäljningen.

Försäljningen ökade, och i takt med att Mylan ökade sina marknadsandelar till 90% från 30, ökade priset också till 600USD. Kostnaden för tillverkningen är 35USD.

I samband med prishöjningen som skedde 2016 el 2017, meddelade man från Mylans håll att det var ”problem i tillverkningsledet” (oklart vad exakt för problem) och tillgången ströps.

Det blev ramaskri. Detta är alltså en mkt enkel, effektiv och LIVSVIKTIG liten penna. Den räddar liv, men kan bara användas en gång. Många familjer med allergiska barn har sådana hemma. Jag har själv haft, efter en otäck allergichock.

Hur hanterade då Mylan denna plötsliga brist på Epipen? Jo, genom att lansera en generika, till priset av 300USD.

Från att Mylan köpte EpiPen, tills andra företag började kunna konkurrera på nationsbasis steg Mylans aktie med 700%. Fattar ni?

Sen kom konkurrensen – 2 andra märken i Europa respektive USA, och aktien började falla, ända tills Mylans tillverkares produktionsproblem, och de började sälja en generika, då aktiekursen, dvs marknadens förtroende för bolaget, vände upp.

Bara tänk lite på detta. Detta är kapitalism: Tänk dig att du har ett barn med allvarlig allergi. Du behöver 2 sprutor; en för hemmet och en i skolan. 6000kr/år betalar du för detta, tills du upptäcker att det inte finns fler – alla är slut. Förstår du skräcken? Det finns inga fler. Inga alls.

Så sitter du där med din skräck, för det är på riktigt som ditt barn kan dö, du sitter fast i skräcken och håller andan.

Då, som en skänk från ovan, kommer en generika för halva priset. Du köper två uppsättningar även om du vet att adrenalinet bara har full effekt ett år.

Nu kanske du tänker att detta ju inte blir nån skillnad. Men det som blir skillnaden är att Mylans marknadsandelar ökar. Det är ju de som producerar även generikan. Ju större marknadsandelar, desto lägre produktionskostnader. Ju lägre produktionskostnader, desto större möjlighet att slå ut konkurrenter med enbart sin generika. Det betyder också att de inte bara prismässigt, utan även distributionsmässigt får fördelar i upphandlingar hos myndigheter, apotekskedjor osv. 
Förstår ni? Och som ”konsument” är du redan köpt. Det är basic marknadsföring: skapa En Känsla hos konsumenten, gärna en känsla av urgency (vad är det på svenska?) och det bästa är om känslan du skapar är förknippad med skam, eftersom du då mycket hårdare måste försvara ditt köpbeteende, vilket i sig är gratis marknadsföring och skapar lojala kunder. 

Så funkar kapitalismen.